آموزش جامع ریستور و آپدیت آیفون آیپاد آیپد به آخرین نسخه iOS

نحوه ریستور و نصب آخرین سیستم عامل آی او اس روی آیفون و آیپد

ریستور آیفون آیپد

با عرضه نسخه های متعدد و جدید سیستم عامل آی او اس و همچنین مشکلاتی که در آیفون، آیپاد وآیپد پیش می آید ، عملیات ریستور یکی از مهمترین مواردی می باشد که اکثراً برای آپدیت یا نصب مجدد سیستم عامل آی و اس استفاده می شود و در این مطلب از اپل اپس  به صورت تصویری و گام به گام با مراحل و  آموزش جامع ریستور و آپدیت آیفون، آیپد و آیپد به آخرین نسخه آی او اس در خدمت شما عزیزان هستیم .

خوب قبل از هر چیزی نیاز هست جواب سوال های زیر را بدانید  !‌

  • ریستور چیست ؟

    در واقع همان نصب مجدد سیستم عامل آی او اس می باشد. مثل نصب ویندوز در کامپیوتر !  بعد از ریستور تمامی اطلاعات داخل دیوایس مثل : عکس ها، موزیک ها، اپلیکیشن‌ها، مخاطبین و … حذف می شود و دستگاه شما مثل یک دستگاه خام می شود . که البته در صورت داشتن و گرفتن بک آپ دوباره تمامی اطلاعات به صورت کامل روی دیوایس شما برگرداننده می شود. (‌به طور معمول ریستور در دستگاه‌های آی او اس به دلایل امنیت اپل فقط به بالاترین ورژن آی او اس موجود امکان پذیر هست)كه در این روش باید فایل سیستم عامل یا همان iOS مخصوص مدل دیوایس خود را ابتدا از سایت های قابل اعتماد دریافت نمایید و سپس با وصل کردن دیوایس از طریق کابل usb به کامپیوتر از طریق نرم افزار iTunes آیتونز ، عملیات ریستور را انجام دهید  .

  • سایت ایرانی جهت دانلود فریمور های iOS
  • سایت خارجی معتبر جهت دانلود فریمور های iOS

 

  • آپدیت  آی او اس چیست ؟ 

    اپل از  iOS 5 به بالا قابلیت آپدیت سیستم عامل را از طریق خود دیوایس نیز فعال کرد  که به این روش ( روش  OTA ) گفته میشود. که در واقع  باید گفت آپدیت  سیستم عامل آی او اس فقط از ۲ طریق امکان پذیر هست .

۱- آپدیت با خود دیوایس  که اصطلاحاً (OTA) گفته می شود و گاهی برای کاربرانی که قصد جلبریک دارند این روش پیشنهاد نمی شود (دقت کنید کاربرانی که جیلبریک هستند نمی توانند از این روش استفاده کنند و باید دستگاه رو در حالت DFUمد ریستور كنند.)

۲- آپدیت سیستم عامل توسط عملیات ریستور توسط آیتونز  :  در این روش ابتدا فایل فریمور سیستم عامل (IPSW) را مناسب دیوایس خود دانلود کرده ، سپس با متصل کردن آیفون/آیپد به کمک کابل یو اس بی به کامپیوتر توسط نرم افزار آیتونز دستگاه را به نسخه جدیدی  ریستور و آپدیت می کنید ..

 

  • تفاوت بین آپدیت و ریستور چیست ؟

    اگر آپدیت سیستم عامل را از طریق خود دیوایس ( OTA ) آپدیت کنید اطلاعات شما حذف نخواهد شد و فقط دیوایس شما به آخرین نسخه آی او اس  به روز رسانی می شود. ولی در روش ریستور با آیتونز  کل اطلاعات دیوایس حذف و از نو سیستم عامل نصب می شود .

  • قبل از ریستور چه اقداماتی لازم است ؟

  • شماره ۱ :  مورد مهم قبل از ریستور ، ابتدا خاموش کردن آیکلود و  Find My iPhone از مسیر Setting > بالای صفحه روی اپل ایدی کلیک کرده  و سپس روی iCloud کلیک کنید و حالا گزینه Find My iPhone را خاموش کنید .
  • شماره ۲ : سپس بک آپ گرفتن (Backup) گرفتن از دیوایس توسط آیتونز یا نرم افزار های جانبی مدیریت آیفون  می باشد که در پایین آموزش داده شده است. دقت کنید بعد از ریستور بک آپ خود را می توانید طبق آموزش برگردانید .

نرم افزار های لازم برای ریستور : نرم افزار آیتونز (iTunes )

به دلیل اینکه رایج ترین روش ریستور استفاده از نرم افزار آیتونز می باشد ، در این آموزش ما نحوه ریستور با آیتونز را به شما آموزش می دهیم

خوب اگر آماده باشید سراغ آموزش جامع ریستور برویم،همان‌طور که درسوالات بالا متوجه شدید قبل از ریستور کردن باید از آیفون/آیپد بک آپ (Backup)  بگیریم . طبق تصاویر و آموزش زیر می توانید بک اپ بگیرید .

آموزش جامع ریستور و آپدیت آیفون آیپاد آیپد به آخرین نسخه آی او اس

 

نکان مهمی که قبل از ریستور باید بدانید :

  • دقت كنید كه در هر زمان، فقط میتوانید به آخرین نسخه ساین شده توسط اپل ریستور كنید وریستور به نسخه های پایین تر امكان پذیر نیست .
  • حتما دقت کنید برای ریستور کردن حتما باید آیکلود یا همان Find my iPhone  روی دیوایس شما خاموش باشد ! در صورت روشن بودن به شما پیغامی مبنی بر اینکه باید Find my iPhone خاموش شود نمایش می دهد . (برای خاموش کردن Find my iPhone باید ایمیل و پسورد اپل ایدی رو داشته باشید ) پس به هیچ وجه اگر مشخصات اپل ایدی رو ندارید ریستور نکنید .
  • مطلب مهم نکات قبل خرید آیفون :مشکلات رایج iCloud Activation و درخواست اپل ایدی هنگام اکتیو شدن آیفون را ملاحظه کنید .
  • اگر حین ریستور و شروع آن هر گونه مشکل یا با هر اروری مواجه شدید ازمطلب  ارور های iTunes و آموزش رفع آنها استفاده کنید
  • اگر بتوانید قبل از ریستور آی پی کامپیوتر خود را تغییر دهید ، درصد موفقیت ریستور شما بالاتر خواهد بود !‌ پس سعی کنید اینکارو انجام بدید . 

نکته بسیام مهم قبل از بک آپ و ریستور :‌

مهمترین موضوع و مشکلی که برای خیلی از کاربران پس از فرایند ریستور یا آپدیت پیش می آید :‌مشکل قفل آیکلود می باشد. برای اینکه با این مشکل رو به رو نشوید حتما حتما باید پسورد اپل ایدی و مشخصات امنیتی اپل ایدی مثل : سوالات جواب های امنیتی و تاریخ تولد  را داشته باشین .

حالا اگر با اپل ایدی مشکلی ندارین قل از بک آپ گرفتن باید آیکلود و گزینه Find My iPhone دستگاه را خاموش کنید . برای اینکار از مسیر : Setting اولین گزینه روی اپل ایدی کلیک کرده و با پایین آوردن صفحه از پایین صفحه روی گزینه Sign Out کلیک کنید . ( دقت کنید که اگر اطلاعاتی در آیکلود دارید این اطلاعات حذف نمی شود و مجدد پس از ریستور با روشن کردن آیکلود مجدد روی دستگاه شما برمیگردد . )

مرحله ۱- بک آپ گرفتن از آیفون توسط آیتونز  :

۱- ابتدا دیوایس را به وسیله USB به سیستم خود متصل کرده سپس نرم افزار آیتونز را باز کرده و طبق تصویر زیر روی نام iPhone یا دیوایس خود کلیک کنید .

۲- خوب حالا باید روی گزینه Backup Now کلیک کرده و منتظر باشید تا پروسه بک آپ گیری از دیوایس شما به طور کامل تمام شود .

دقت کنید در آیتونز های جدید در سیستم عامل مک ،  عملیات های مدیریت آیفون مثل ریستور و بک اپ در Finder قسمت اسم دیوایس شما  قرار گرفته است !‌

نكته: دقت كنید در صورتی كه گزینه Encrypt iPhone backup فعال باشد، طبق رمزی گه قبلاً تعیین كرده اید، این نسخه پشتیبان رمزگذاری می شود. كه برای بازگردانی به رمز عبور نیاز است.

 

بک آپ آیفون


مرحله ۲- ریستور آیفون آیپد آیپاد از طریق آیتونز با فایل فریمور مربوط

۱- خوب قبل از ریستور باید فایل فریمور یا همان نسخه آی او اس ( iOS ) مربوط به دیوایس خود را  دانلود کرده باشید .

حالا برای شروع پروسه ریستور آیفون، آیپاد و آیپد، اگر کاربر ویندوز هستید و آیتونز رو روی ویندوز دارید دکمه Shift را از روی کیبورد نگه داشته سپس روی گزینه Restore کلیک کنید  و فایل فریمور iOS را انتخاب کرده و  با فشردن دکمه Restore عملیات ریستور آغاز خواهد شد .

اگر کاربر مک هستید دکمه Option را نگه داشته سپس با زدن دکمه Restore عملیات ریستور آغاز خواهد شد .

ریستور کردن آیفون


ریستور آیفون


۲- پس از کلیک روی فایل فریمور و شروع پروسه ریستور مثل تصویر زیر ملاحظه می کنید که فریمور در حال استخراج و آماده شدن برای ریستور می باشد .سپس نوشته عوض شده  و نوشته … Preparing iPhone for Restore در حال آمادخ شدن دیوایس شما و شروع مراحل می باشد .

ریستور آیپد


ریستور آیفون


ریستور آیفون

 

۳- بعد از چند دقیقه عملیات ریستور تمام شده ودیوایس شما ریستارت می شود و به تنظیمات اولیه شروع می آید.

حالا اگر می خواهید همان اطلاعات قبلی که بک اپ گرفتید را برگردانید از آموزش زیر استفاده کنید (مرحله ۳ ) را بخوانید – یا اگر می خواهید یک دیوایس جدید و خالی از اطلاعات داشته باشید روی New iPhone کلیک کنید.

 

مرحله ۳ – ریستور یا همان برگرداندن بک آپ Backup

تبریک شما دیوایس خود را به بالاترین نسخه اپل به روز رسانی کرده‌اید! حالا نوبت به برگرداندن یا Restore Backup میباشد! طبق تصویر زیر باید به آخرین تاریخ که از دیوایس خود بک آپ گرفتید کلیک کنید. (البته کاربرانی که تمایل به برگرداندن بک آپ ندارند نیز می توانند با کلیک روی Set up as New iPhone دیوایس کارخانه ای و بدون اطلاعات قبلی داشته باشند.

ریستور کردن آیفون


خوب بعد از کلیک پنجره زیر نمایش داده شده و باید منتظر بمانید تا آیفون آیپاد آیپد شما به آخرین بک آپ تنظیم شود.

توجه : تمامی تصاویر، فیلم ها، شماره تلفن‌ها، اس ام اس‌ها، نوت‌ها، یاد آوری‌ها و … به آخرین بک آپ برگردانده می شود، ولی اپلیکیشن ها را باید مجدد خودتان نصب کنید .

 

ریستور آیفون

 

تبریک  شما به طور کامل  ریستور آپدیت و بک آپ  دردیوایس های  iOS  را آموزش دیده اید . 

موفق  و پیروز باشید

این آموزش به طور اختصاصی توسط تیم اپل اپس تهیه و منتشر شده است ( در صورت ذکر منبع کپی از مطلب بلامانع می باشد )

سوالات و مشکلات خودتان را در مورد ریستور و بک آپ می توانید در پایین همین مطلب در قسمت دیدگاه ها مطرح بفرمایید .