اینتل و میکرون قرار است حافظه‌ی فلشی با سرعت 1000 برابر NAND بسازند

حافظه‌های فلش به خصوص حافظه‌های از نوع NAND این روز ها به جزئی جدانشدنی از تمام گجت‌ها و سیستم های سخت افزاری تبدیل شده‌اند و در ساخت اکثر دیوایس هایی که در اطرافتان میبینید از یک موزیک پلیر گرفته تا یک آیفون، از حافظه‌ی NAND استفاده شده است. این حافظه به دلیل سرعت بالا و برخی از ویژگی های ذاتی فنی، محبوبیت بالایی بین شرکت های تولیدکننده دارد و اپل نیز در محصولات خود از آن بهره میگیرد.

 

اما به تازگی دو ابرکمپانی اینتل و میکرون، دست به دست هم داده‌اند تا حافظه‌ی فلشی با قدرت و سرعتی باور نکردنی را روانه‌ی بازار کنند : “3D XPoint” با سرعتی معادل 1000 برابر حافظه های NAND !

حافظه های NAND بعد از معرفی در سال 1989 تاکنون رقیب چندان قابلی نداشته اند اما به نظر میرسد حافظه‌ی فلش 3D XPoint قرار است معادلات را به هم بریزد.

3D-XPoint

3D XPoint نه تنها 1000 بار سریعتر ،بلکه 1000 برابر پایدارتر و 10 برابر متراکم‌تر از حافظه‌ی NAND نیز خواهد بود. این ارقام به سخن آسان است اما برای اجرایی کردن آنها به هزاران ساعت تحقیق و تفکر برترین متخصصان دو کمپانی نیاز دارد و همانطور که Mark Adams، مدیر ارشد میکرون، توضیح میدهد: “این حافظه انقلابی بزرگ ایجاد خواهد کرد و کاربری هایی ایجاد خواهند شد که تاکنون امکان پذیر نبود”

در توضیحات 3D XPoint آمده است که تمام فعالیت ها از کاربری هایی مانند وب گردی، بازی و عکس گرفتن گرفته تا فعالیت های تحلیلی و گسترده‌ی آماری، بسیار سریعتر از قبل خواهد بود و کاربران مرحله‌ی جدیدی از قدرت و سرعت را خواهند چشید. البته هنوز زمان دقیقی برای عرضه‌ی این حافظه اعلام نشده است (احتمالا اواخر سال 2015) اما با این توصیفات، به نظر میرسد یکبار دیگر اینتل و میکرون در این عرصه خودنمایی خواهند کرد و باید منتظر خبرهای هیجان انگیزی در این زمینه بمانیم.