با مک‌بوک آشنا شوید؛ تعریف جدید شرکت اپل از نوت‌بوک

کنفرانس Spring Forward اپل دقایقی پیش به پایان رسید و ناظران مراسم با انبوهی از مفاهیم و لغات نو به حال خود رها شدند. در این مراسم اپل از محصولات مختلفی سخن به میان آورد. از پایین‌آمدن قیمت اپل تی‌وی از ۹۹ دلار به ۶۹ دلار گرفته تا عرضه‌ی پلتفرم جدید ResearchKit که امید می‌رود تحقیقات در زمینه‌ی پزشکی را به لطف وجود میلیون‌ها آیفون به‌فروش‌رفته در سرتاسر جهان متحول کند. اما شاید جذاب‌ترین بخش مراسم را جایی بتوان دانست که سخن از محصولی نو شد. محصول نوی اپل در این مراسم نوت‌بوک جدیدی تحت عنوان مک‌بوک بود.

 

اپل به جای آن که خط مک‌بوک ایر یا مک‌بوک پرو را متحول کند، رده‌ای نو از لپ‌تاپ‌های خود تحت عنوان مک‌بوک را به جهانیان معرفی کرد. این نسل از مک‌بوک سبک‌ترین و کم‌ضخامت‌ترین لپ‌تاپی است که اپل تا به امروز تولید کرده است. وزن این وسیله تنها به ۹۰۰ گرم و ضخامت آن تنها به ۱۳.۱ میلی‌متر می‌رسد. این یعنی مک‌بوک ۲۴ درصد ضخامت کمتر در قیاس با نسل فعلی مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی دارد.

 

Thinner-MacBook

 

طراحی جدید پیاده‌شده بر روی مک‌بوک تمامی بخش‌ها را تحت تأثیر قرار داده و از این نقطه نظر کیبورد دستگاه مستثنی نیست. اپل در این مک‌بوک شیوه‌ی فشرده‌شدن کلیدهای کیبورد را به کل دگرگون کرده و با به کارگیری مکانیزم پروانه‌ای، روند فشرده‌شدن کلیدها را روان‌تر و دقیق‌تر از پیش کرده است. این مکانیزم نو موجب کاهش ۴۰ درصدی ضخامت کلیدها و افزایش پایداری آن‌ها تا چهار برابر شده است. در این لپ‌تاپ هر یک از کلیدهای کیبورد به ال‌ئی‌دی مستقلی مجهز شده‌اند که موجب نوردهی بهتر صفحه کلید در نور کم می‌شوند.

 

رزولوشن این دستگاه ۲۳۰۴ در ۱۴۴۰ پیکسل است و ضخامت این پنل ۱۲ اینچی تنها در ۰.۸۸ میلی‌متر خلاصه شده است. در این پنل ۳.۳ میلیون پیکسل داریم که به نسبت فناوری پیشین اپل در زمینه‌ی ساخت نمایشگر، ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

 

در ساخت ترک‌پد مک‌بوک از تکنیک جدیدی تحت عنوان Force Touch بهره گرفته شده است. همانطور که از نامگذاری ترک‌پد برمی‌آید، با یک سری سنسورهای حساس به فشار طرف هستیم که می‌توانند فرق بین تپ‌شدن و فشارداده‌شدن را تشخیص دهند. به موجب بالا رفتن دامنه‌ی فشار ترک‌پد به این شکل، دامنه‌ی وسیع‌تری از اختیارات در برابر کاربر قرار می‌گیرد. نکته‌ی جالب این که به موجب به کار رفتن این مکانیزم جدید در ساخت ترک‌پد، برای نخستین بار در رده‌ی لپ‌تاپ می‌توانید هر نقطه از ترک‌پد را که خواستید فشار داده و انتظار کلیک‌شدن در محیط سیستم عامل را داشته باشید.

 

مک‌بوک ۱۲ اینچی یکپارچه‌تر از قبل ساخته شده و لولای مورد نیاز جهت بازکردن درب لپ‌تاپ با طراحی به کار گرفته‌شده‌ی جدید حذف شده است. برد اصلی این لپ‌تاپ به مراتب کوچکتر از برد مک‌بوک‌های پیشین است و همین مسئله موجب شده با بردی طرف باشیم که نیازی به هیچ فن برای خنک‌کردن پردازنده‌ی آن نباشد. به عبارت بهتر، اپل با بهره‌گیری از پردازنده‌های نسل Core M اینتل توانسته لپ‌تاپی بسازد که به طور معمول با سرعت کلاک ۱.۳ گیگاهرتزی (در حالت توربو تا ۲.۹ گیگاهرتز می‌تواند بالا رود) کار می‌کند و نیاز به هیچ فنی برای خنک‌شدن ندارد.

 

اپل بالاخره به شایعات اخیر نیز پایان داده و با ساخت مک‌بوک در سه رنگ طلایی، نقره‌ای و خاکستری فضایی، به مسئله‌ی تنوع سلیقه‌ی مردم نیز اهمیت نشان داده است. باطری مک‌بوک ۹ ساعت برای وب‌گردی و ۱۰ ساعت برای پخش ویدیو پاسخگوست. اپل مدعی است که لپ‌تاپ جدید این شرکت بهینه‌ترین لپ‌تاپ تولید شده در جهان تا به امروز است.

 

یکی از نکات چشمگیر در خصوص مک‌بوک در این است که تمامی پورت‌های سابق مک‌بوک نظیر پورت اتصال نمایشگر، پورت اتصال شارژر، پورت یواس‌بی و غیره، همگی تنها و تنها در یک پورت USB-C خلاصه شده‌اند. این پورت می‌توانند کارکرد تمامی پورت‌های فوق را داشته باشد و کاربر را از گشتن به دنبال ورودی پورت‌های مختلف بی‌نیاز کند.

 

نسخه‌ی پایه‌ی مک‌بوک ۱۲۹۹ دلار قیمت خواهد داشت که در دل آن پردازنده‌ی ۱.۱ گیگاهرتزی و دو هسته‌ای Core M اینتل، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی فلش تعبیه شده است. در صورتی که پردازنده‌ای سریع‌تر، رم و فضای ذخیره‌سازی بیشتری بخواهید، تا ۱۵۹۹ دلار باید خرج کنید. فروش این لپ‌تاپ جدید اپل از دهم آوریل آغاز خواهد شد.

 

در کنار معرفی مک‌بوک جدید، اپل سری مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو را نیز با فناوری جدید ترک‌پد این شرکت و پردازنده‌های جدیدتر اینتل به روز کرد.