شرح دو روش Empty Trash و Secure Empty Trash به هنگام پاک‌سازی سطل زباله‌ی سیستم عامل OS X

از این موضوع اطلاع دارید که در سیستم عامل OS X دو روش متفاوت برای خالی‌سازی سطل زباله وجود دارد؟ بسیاری از افراد از این موضوع بی‌اطلاع هستند و برخی از آن‌هایی که چشمشان به قضیه افتاده است نیز شاید چندان توجهی به چند و چون آن نکرده و پیگیر تفاوت بین این دو روش نشده‌اند. صحبتمان بر سر این دو گزینه است: Empty Trash و Secure Empty Trash. این دو روش چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و در هر موقعیت باید از کدام یک استفاده کرد؟ دانستن این موضوع و استفاده از آن می‌تواند قدم مثبتی باشد که پس از خواندن این پست می‌توانید در زمینه‌ی مدیریت اطلاعات کامپیوتر مکتان بردارید.

 

همانطور که از اسم گزینه‌ها برمی‌آید، یکی از روش‌ها امن‌تر از روش دیگر است. اما امنیت در اینجا به چه معناست؟ برای این که فرق بین این دو را درک کنید، نخست باید بدانید که روند پاک‌شدن اطلاعات از روی دیسک به چه صورت است. زمانی که فایلی را از روی دیسک پاک می‌کنید، پاک‌شدن به معنای واقعی آن رخ نمی‌دهد. بلکه سیستم عامل آدرس محل ذخیره‌ی اطلاعات را قابل نوشتن اعلام می‌کند و هر زمان که اطلاعاتی جدیدی بر روی دیسک بنویسید بر روی این اطلاعات نوشته می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، با پاک‌کردن اطلاعات صرفاً این اجازه را به سیستم عامل می‌دهید که در آینده بتواند بر روی آن اطلاعات دیتاهای جدیدی را رونویسی کند. بدین ترتیب به مرور زمان و به طور غیرمستقیم عمل پاک‌شدن اطلاعات رخ می‌دهد.

 

سوالی که اینجای بحث مطرح می‌شود این است که اگر اطلاعات جدیدی بر روی دیتاهای مشخص‌شده به عنوان پاک‌شده نوشته نشوند چه رخ می‌دهد؟ این همان وضعیتی است که وقتی اطلاعاتی را به طور اتفاقی پاک کرده و آرزوی ریکاوری‌شدن آن‌ها را دارید باید برقرار باشد. به عبارت بهتر، تا زمانی که اطلاعاتی روی اطلاعات پاک‌شده نوشته نشده باشد، به کمک نرم‌افزارهای ریکاوری می‌توان اطلاعات پاک‌شده را بازگردانی کرد.

 

با درک مفاهیم فوق، می‌توان به سادگی فرق بین دو گزینه‌ی Empty Trash و Secure Empty Trash را فهمید. زمانی که اطلاعات را با استفاده از گزینه‌ی Empty Trash پاک می‌کنید ساده‌ترین حالت پاکسازی رخ می‌دهد. یعنی صرفاً اطلاعات قابل رونویسی می‌شوند و تا زمانی که این اتفاق رخ نداده باشد می‌توان آن را با استفاده از نرم‌افزارهای ریکاوری بازگرداند. اما زمانی که از گزینه‌ی Secure Empty Trash برای پاکسازی استفاده می‌کنید، سیستم عامل نخست اطلاعات را قابل رونویسی کرده و سپس آن‌ها را با اطلاعات بیهوده‌ای رونویسی می‌کند. این کار اگر چه سرعت کلی کار را پایین می‌آورد، اما احتمال بازگردانی اطلاعات را نیز بسیار پایین می‌آورد.

 

Empty-Trash

 

Secure-Empty-Trash-Dialogue

 

با این تفاسیر کدام گزینه مناسب چه زمان‌هایی است؟ بخاطر سرعت بالای روش معمولی بهتر است که برای کاربردهای روزانه و پاک‌کردن اطلاعات عادی به سراغ Empty Trash بروید. اما زمانی که پای اطلاعات مهم‌تری به میان می‌آید که از بین رفتن مسلم آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، گزینه‌ی Secure Empty Trash قابلیت کاربردی‌ای است که سیستم عامل OS X برایتان ارائه می‌کند.

 

برای استفاده از روش Empty Trash کافی است بر روی آیکون سطل زباله در نوار داک راست کلیک کنید و در صورت نیاز به گزینه‌ی Secure Empty Trash این کار را با نگه‌داشتن دکمه‌ی کامند تکرار کنید.