نحوه‌ی نصب دستی سیدیا در صورت پاک‌شدن اتفاقی از روی آی‌دیوایس

در صورتی که دستگاه جیلبریک‌شده‌ای داشته باشید می‌دانید که از حیاتی‌ترین ابزارهایی که بر روی آی‌دیوایستان نصب است اپلیکیشن سیدیاست. این فروشگاه پلتفرمی است که تبدیل به قطب عرضه‌ی توییک از سوی توسعه‌دهندگان شده است. فعالان عرصه‌ی جیلبریک هر توییکی توسعه دهند می‌توانند با گردانندگان سورس‌های معروف و معتبر ارتباط برقرار کرده و حاصل کار خود را منتشر کنند. کاربران نیز که هر یک با جیلبریک‌کردن دستگاهشان به فروشگاه سیدیا نیز مجهز شده‌اند می‌توانند از این طریق با کمترین دردسر به این توییک‌ها دست پیدا کنند.

 

اما مسئله اینجاست که خود فروشگاه سیدیا در واقع پکیجی است که بر روی دستگاه جیلبریک‌شده نصب می‌شود. یعنی این احتمال وجود دارد که برخی کاربران در اثر سهل‌انگاری و به طور اتفاقی این پکیج را از روی دستگاه خود پاک کنند و راه دسترسی به منبع توییک‌ها را سد کنند. چیزی که به ذهن می‌آید آن است که به همان شکل که سیدیا قابل پاک‌شدن است، قابل نصب‌شدن نیز باید باشد. این تفکر نادرست نیست و در این پست روش‌های مختلف انجام کار را برایتان شرح خواهیم داد.

 

روش یک: استفاده از فایل منیجر iFile

 

برای استفاده از این روش نیاز است که فایل منیجر iFile را بر روی دستگاه خود دانلود و نصب کرده باشید. پس از فراهم‌کردن این پیش‌شرط این لینک را با استفاده از سافاری دستگاهتان باز کرده تا دانلودشدن کامل فایل نصبی تقریباً ۷۰۰ کیلوبایتی سیدیا صبر کنید. در صفحه‌ی لودشده Open in iFile را بزنید تا فایل نصبی سیدیا با فرمت دب در فایل منیجر iFile در اختیارتان قرار بگیرد. در نهایت پکیج دانلودشده را با خود آی‌فایل نصب کرده و آی‌دیوایستان را ریستارت کنید. پس از بالاآمدن سیستم عامل آیکون سیدیا را در هوم اسکرینتان مشاهده خواهید کرد.

 

روش دو: استفاده از OpenSSH

 

اگر کمی بیشتر از اکثر کاربران با دستگاه جیلبریک‌شده‌ی خود درگیر شده و سعی در شناختن مفاهیم مرتبط با دنیای جیلبریک کرده باشید به احتمال زیاد SSH به گوشتان خورده است. اما اگر با این مفهوم غریبه‌اید نیز جای نگرانی یا واهمه‌ای نیست. اما نکته اینجاست که برای استفاده از این روش نیاز است که از قبل فکر روز مبادا را کرده و پکیج‌های OpenSSH و APT 0.6 یا APT 0.7 را پیش از پاک‌شدن سیدیا بر روی گوشیتان نصب کرده باشید. در صورتی که دستگاهتان چنین وضعیتی داشته باشد کانال ارتباطی SSH فراهم است. کافی است پس از وصل‌شدن به دستگاهتان با یکی از کلاینت‌های SSH، دستور سیستمی زیر را اجرا کنید:

apt-get install cydia

پس از اجرای دستور فوق سراغ دستور زیر بروید:

su mobile -c uicache

با اجرای دستور فوق گوشیتان ریستارت شده و پس از بالاآمدن سیستم عامل، سیدیا را مشاهده خواهید کرد.

 

روش سه: استفاده از Redsn0w

 

در صورتی که پردازنده‌ی آی‌دیوایستان از نسل A4 است (آیفون ۴، آیپاد ۴، آیپد یک یا هر دستگاه قدیمی‌تر دیگر) می‌توانید سیدیا را با کمک‌گرفتن از ابزار Redsn0w نصب کنید. برای این کار کافی است Redsn0w را دانلود کرده و پس از متصل‌کردن دستگاه به کامپیوتر گزینه‌ی Jailbreak را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که باید تنها گزینه‌ی Install Cydia را تیک‌خورده نگه دارید (به جای جیلبریک‌کردن کلی دستگاه).

 

روش چهار: جیلبریک‌کردن دوباره‌ی دستگاه

 

در نهایت اگر هیچ یک از روش‌های فوق جواب نداد (که بعید است) تنها راهی که باقی می‌ماند ریستورکردن دستگاه و جیلبریک‌کردن دوباره‌ی آن است. البته این روش کم‌دردسر نیست و همواره نمی‌توان به سراغ آن رفت. علت آن است که همانطور که در جریان هستید در هر مقطعی تنها به یک نسخه از آی‌آواس می‌توان ریستور کرد که آن نسخه لزوماً قابل جیلبریک نیز نیست. برای مثال در مقطع فعلی تنها به نسخه‌ی ۸.۳ می‌توان ریستور کرد که نسخه‌ای غیرقابل‌جیلبریک است. از این رو قبل از آن که برای نصب دوباره‌ی سیدیا دست به دامن کار پردردسری چون ریستور شوید، حداقل چک کنید که نسخه‌ی قابل ریستور، قابل جیلبریک نیز باشد و زحماتتان به در بسته نخورد.