هفت ماه پس از عرضه: سهم ۸۱ درصدی آی‌اواس ۸ بر روی آی‌دیوایس‌های اپل

اپل نسل هشتم سیستم عامل موبایلی خود را همزمان با معرفی ایفون ۶ و ۶ پلاس از سپتامبر گذشته در اختیار عموم کاربران قرار داد. این نسخه از آی‌اواس با انبوهی از قابلیت‌های نو پیش آمد. برخی از این قابلیت‌ها نظیر Hand-off و Continuity بسیار کاربردی و در خدمت مفاهیم بزرگتری بودند که زبان جدیدی برای ارتباط بین تبلت، گوشی و کامپیوترهای این شرکت تلقی می‌شدند. اما متأسفانه به موازات بالارفتن امکانات، باگ‌های این سیستم عامل نیز به طرز آزاردهنده‌ای زیاد بود. در راستای بهبود این وضعیت اگرچه اپل آپدیت‌های مختلفی برای آی‌اواس ۸ منتشر کرد، اما همچنان پایداری این نسخه از آی‌اواس به مراتب کمتر از نسخه‌های پیشین آن است.

 

طبق اطلاعات منتشرشده‌ی جدید از سوی اپل که بر اساس بررسی دستگاه‌هایی که طی چند وقت اخیر به اپ استور سر زده‌اند به دست آمده است، آی‌اواس ۸ در حال حاضر بر روی ۸۱ درصد این دستگاه‌ها نصب شده است. در بررسی روند نصب و رشد این نسخه‌ی آی‌اواس در بین کاربران به سادگی می‌توان دریافت که سرعت رشد این نسخه بسیار کمتر از سرعت رشد نسخه‌های پیشین است. در پیش‌آمدن چنین شرایطی تنها باگ‌های نسخه‌ی ۸ نیستند که مقصرند. یکی از مشکلات عجیبی که کاربران به هنگام نصب آپدیت‌های آی‌اواس ۸ به صورت OTA مواجه می‌شدند زیادبودن غیرمنطقی حجم خالی مورد نیاز بر روی دستگاه برای دانلودشدن آپدیت بود. این موضوع چنان وسعتی داشت که عملاً بسیاری از دارندگان آیفون‌های ۱۶ گیگاباتی از آپدیت‌کردن بی‌دردسر گوشی خود باز می‌ماندند. خوشبختانه راه‌حل این مشکل در دست اپل بود و این شرکت توانست مشکل به وجود آمده‌ی فوق را در آپدیت‌های آتی حل کند.

 

ios-8-adoption-rate

 

به احتمال زیاد خبر دارید که آخرین نسخه‌ی عرضه‌شده‌ی آی‌آواس تا به امروز ویرایش ۸.۳ است. در این نسخه پشتیبانی کامل از اپل واچ گجانده شده و به مدد بازطراحی کیبورد اموجی، سعی در توسعه‌بخشیدن به آیکون‌های این کیبورد و انتخاب راحت‌تر کاراکترهای آن صورت گرفته است. طبق گزارشات منشرشده‌ی اخیر، اپل در نسل آینده‌ی سیستم عامل آی‌آواس بر روی افزایش و بهبود پایداری و رفع‌کردن باگ‌های بیشتر تمرکز خواهد داشت. حاصل کار این شرکت در این زمینه را در کنفرانس WWDC امسال خواهیم دید.